International Journal of Industrial Engineering & Production Management (2013)

-144144-24523

February 2013, Volume 23, Number 4
pp. 401-416

http://IJIEPM.iust.ac.ir/

A Logistics Planning Model to Improve the Response
Phase of Earthquake

K. Eshghi* & M. Najafi

Kourosh Eshghi, Professor Sharif University of Technology, Department of Industrial Eng., Sharif University of Technology, eshghi@sharif.edu
Mehdi Najafi, PhD candidate Sharif University of Technology . Department of Industrial Eng., Sharif University of Technology, m_najafi@ie.sharif.edu

Keywords 1ABSTRACT

1268732040127

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

Mathematical Programming,
Logistics Activities,
Respond to Earthquake,
Disaster Management,
Multi-Commodity,
Multi-Period Natural disaster occurrence and its impacts enforced governments to presents their practical plans to encounter disasters and mitigate its damages and losses by suitable response. Although, disaster managers can utilize their experiences to plan the response of small disasters and manage the related activities; however, they cannot handle these activities in some large scale disaster such as earthquake or flood. To manage logistics activities effectively in a disaster situation, decision support system is a fundamental tool. For this purpose, this research attempts to develop a logistics model to scheme logistics activities in a response phase of earthquake. In other words, the presented model provides a transportation scheme for commodities and injured people and aids disaster managers to utilize their resources efficiently. Furthermore, since rapid response is the most important goal in earthquake response phase, the objective function of the developed model is to minimize total unsatisfied demand and unserved wounded people in planning horizon.

© 2013 IUST Publication, IJIEPM. Vol. 23, No. 4, All Rights Reserved

*
Corresponding author. Kourosh Eshghi Email: eshghi@sharif.edu
-116839-1435396

ارائه يک مدل برنامهريزي لجستيکي جهت بهبود در فاز پاسخگويي به زلزله

کورش عشقي* و مهدي نجفي

کلمات کليدي چکيده:
-13715-1234

مديريت بحران، برنامهريزي رياضي ، وقوع حوادث غيرمترقبه و فجايع طبيعي و اثرات ناشي از وقوع آنها جوامع کنوني را ملزم به اقدامات لجستيکي ، انجام برنامهريزيهاي لازم جهت روبرويي و کاهش اثرات مخرب مربوطه نموده است. اگرچه در فاز پاسخ به زلزله ، حوادث کوچک انجام اين کار به صورت تجربي امکانپذير بوده و نياز به ابزار خاصي وجود چند کالايي، چند دورهاي ندارد اما در حوادث با ابعاد بزرگتر و فجايع طبيعي نظير زلزله به دليل ابعاد و پيچيدگي عوامل درگير، انجام آن بصورت تجربي امکانپذير نيست. در چنين مواردي براي اتخاذ تصميمات مناسب نياز به ابزارهاي تصميمگيري وجود دارد. به همين منظور در اين تحقيق يک مدل رياضي جهت انجام برنامهريزي لجستيکي با هدف بهبود در نتايج اقدامات لجستيکي پاسخ به زلزله ارائه ميگردد تا از اين طريق بتوان تصميمات مناسبي را براي حمل مصدومان و کالاها به نحوي اتخاذ نمود تا بهترين استفاده از منابع صورت پذيرفته و بيشترين کارايي حاصل گردد. از آنجاييکه سرعت پاسخگويي يکي از اهداف بسيار مهم در پاسخ به فجايعي نظير زلزله است به همين منظور براي تابع هدف مدل توسعه يافته در اين تحقيق، حداقل سازي مجموع نيازهاي براورده نشده کالا و مصدومان رسيدگي نشده انتخاب شده است. سپس حل مدل تفضيلي مدل در قالب يک مثال تشريح شده است.
-1371561090

9. مقدمه9
با توجه به افزايش حوادث غيرمترقبه و فجايع2 زميني، اقيانوسي و جوي در سالهاي اخير]1[، برنامهريزي جهت پاسخگويي بهتر به اين حوادث ضروري به نظر ميرسد. يکي از مهمترين فجايع مذکور زلزله است که ميتواند خسارات فراوان جاني و مالي به همراه داشته باشد. بطور کلي دو نوع از اقداماتي که در پاسخگويي
تاريخ وصول: 61/8/81 تاريخ تصويب: 63/2/19
*نويسنده مسئول مقاله: کورش عشقي، استاد دانشکده مهندسي صنايع ،
eshghi@sharif.edu ،دانشگاه صنعتي شريف
مهدي نجفي ،دانشجوي دکتري مهندسي صنايع، دانشگاه صنعتي شريف،
Disaster m_najafi@ie.sharif.edu
1268732040127

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

به زلزله مهم بهنظر ميرسد عبارتند از عمليات تخليه3 و اقدامات لجستيکي. بطوريکه عمليات تخليه در فاز اول پاسخ با هدف خارج سازي مصدومان از زير آوار رخ داده ولي اقدامات لجستيکي جهت برآوردهسازي نيازهاي مردم آسيبديده تا مدت طولانيتري ادامه مييابد تا از اين طريق دسترسي به موقع نظير غذا، چادر و دارو را براي آنها فراهم ساخته و با حملونقل کاراي افراد زخمي و مصدوم بيشترين بقاء را براي آنها فراهم آورد. بنابراين ميتوان گفت قسمت اعظم پاسخ به زلزله مديريت لجستيک آن ميباشد چراکه با مديريت مناسب اقدامات لجستيکي ميتوان خسارات جاني ناشي از زلزله را تا حد زيادي کاهش داد. به همين منظور در اين مقاله بر آنيم تا مدلي را جهت برنامهريزي اقدامات لجستيکي به منظور بهبود در پاسخگويي به زلزله ارائه نماييم.

Evacuation
همانطور که گفته شد انجام تحقيقات در حوزه مديريت فاجعه1 از اهميت فراواني برخوردار است و تا کنون تحقيقات زيادي در اين حوزه انجام شده است. بطور کلي مجموعه تحقيقاتي که در زمينه مديريت فاجعه انجام شده است را ميتوان به دو گروه تقسيم نمود. گروه اول مجموعه تحقيقات مديريتي است که با بررسي مفاهيم کيفي سعي در ايجاد بهبود و افزايش کارايي در فازهاي مديريت فاجعه را داشتهاند .
از تحقيقات انجام شده در اين حوزه ميتوان به] 2، 3 و 4[ مربوط به فاز پيشگيري و تسکين] ،5[ مربوط به فاز آمادگي] ،6، 7[ مربوط به فاز پاسخ و] 8[ مربوط به فاز بازسازي اشاره داشت. اما گروه دوم از تحقيقات انجام شده در اين حوزه، تحقيقات تکنيکي است که از ديدگاه کمي مديريت فاجعه و زنجيره تامين امداد را مورد بررسي قرار داده و سعي در ارائه مفاهيم و مدلهاي کمي جهت بهينه کردن و يا ايجاد حداکثر بهبود ممکن در زنجيره امداد را دارند. عمده تحقيقات اين گروه متعلق به فازهاي پيشگيري يا تسکين و پاسخ ميباشند .
البته اين حوزه از تحقيقات قدمت چنداني نداشته و شروع آن از اواخر دهه 88 ميباشد. از آنجاييکه اين تحقيق مربوط به فاز پاسخگويي مديريت فاجعه ميباشد از پرداختن به تحقيقات کمي انجام شده در حوزه پيشگيري يا تسکين خودداري کرده و به بررسي مختصر تحقيقات انجام شده در فاز پاسخ مديريت فاجعه پرداخته ميشود.
اگر چه در گذشته در حوزه حملونقل با چند مد و يا چند کالايي تحقيقاتي انجام شده است به عنوان نمونه ،ري] 9[ در سال 1987 به توسعه يک مدل تک کالايي با چند مد حملونقل در يک شبکه با محدوديت ظرفيت و افق برنامهريزي چند دورهاي پرداخته است که در آن مجموع هزينههاي متحمل شده جهت حملونقل و ذخيره غذا کمينه شده است و نات] 18[ در سال 1987 به ارائه يک مدل برنامهريزي خطي براي مسئله حملونقل غذاي حجيم پرداخته است که اهداف آن کمينه کردن هزينههاي حملونقل و بيشينه کردن غذاي تحويل داده شده است. اما اولين تحقيق در زمينه پاسخ به فاجعه در سال 1988 توسط نات انجام شد] 11[. اين محقق در اين تحقيق به ارائه يک مدل برنامهريزي خطي جهت تعيين برنامه زمانبندي وسائط نقليه جهت حملونقل غذاهاي حجيم در مناطق فاجعه پرداخته است. اگرچه اين مدل از اولين مدلهاي ارائه شده در حوزه فاجعه بود اما اولين تحقيق جدي است که در اين زمينه انجام شده است] 12[ است بطوريکه بسياري از تحقيقات اين تحقيق را مبنا قرار دادهاند .

1. Disaster Management
493
بطور کلي اقدامات لجستيکي فاز پاسخ را ميتوان به دو دستهتقسيم نمود. دسته اول اقدامات مربوط به لجستيک کالا درزنجيره امداد بوده و دسته دوم اقدامات مربوط به لجستيک مصدومان ميباشد. اغلب تحقيقات گذشته به يکي از اين حوزهها پرداختهاند .
به عنوان نمونه اوه و حقاني] 12[ در سال 1996 به تجزيه و تحليل حملونقلِونقل حجم زيادي از کالاهاي متفاوت نظير غذا ،لباس، لوازم و تجهيزات پزشکي، داروها، ماشينآلات و نيروهاي انساني در يک رويکرد کاراجهت حداقل کردن مرگ2 با چند نوع وسيله حملونقل براي عمليات امداد پرداخته شده است. علاوه-براين اين محققان در سال 1997 در تحقيق ديگري] 13[ نيز به توسعه کار قبلي خود پرداخته و تجزيهوتحليل عميقتر و جزئي-تري را ارائه کردهاند .
عمده تمرکز مدل ارائه شده در اين تحقيق بر روي هزينه بود اگرچه نيمنگاهي به بحث پاسخگويي نيز در اين تحقيق شده است. نکتهاي که بايد به آن توجه داشت اين است که بههنگام وقوع فاجعه، زيرساختهاي حملونقل براي تجهيزات امدادي اغلب غيرقابل اتکا و غيرقابل اعتماد ميباشد .بههمينخاطر بارباروسوگلو و ااُزدامارُزدامار] 15[ در سال 2882 در مقالهاي با تمرکز بر استفاده از هليکوپترها سعي در حذف اين وابستگي داشته است. در اين مقاله به توسعه مدلهاي رياضي جهت حل مسائل تصميمگيري در زمانبندي عملياتي و تاکتيکي فعاليتهاي هليکوپتر پرداخته شده است.
1268732040127

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

بارباروسوگلو و آردا] 16[ در سال 2884 به انجام تحقيق بيشتر جهت مدلسازي عدم اطمينان در پاسخگوييهاي امدادي پرداخته و يک چهارچوب برنامهاي تصادفي دو مرحلهاي جهت برنامهريزي حملونقل در پاسخگوييها به هنگام فاجعه ارائه نمودهاند. در اين تحقيق، محققان به توسعه مدل ارائه شده در ]12[ پرداختهاند که بهصورت قطعي، چند کالايي و چند نوع ناوگان حملونقل بوده، بطوريکه در اين تحقيق عدم اطمينان موجود در تخمين منابع مورد نياز جهت کالاهاي اوليه امداد ،آسيبپذيري منابع تهيه کننده تسهيلات و قابليت مقاومت راه-هاي ارتباطي در حوزههاي فاجعه نيز مورد بررسي قرار گرفته است. از ديگر تحقيقاتي که در اين حوزه انجام شده است مي توان به] 18، 22 و 23[ اشاره داشت .نولز و همکاران] 18[ در سال 2811 به ارائه يک مدل چند هدفه براي حملونقل کالاها در فاز پاسخ به فاجعههاي طبيعي پرداختهاند. مدل ارائه شده در اين تحقيق داراي سه تابع هدف ميباشد که به ترتيب عبارتند از کاهش ريسک پاسخگويي، کاهش فواصل پوششي هر وسيله نقليه

2. Loss of Life
1268732040127

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

494
و کاهش مجموع زمانهاي سفر. همچنين مين و همکاران] 22[ در سال 2811 به ارائه يک مدل لجستيکي چند دورهاي، چند کالايي و چند وسيله نقليهاي جهت برنامهريزي لجستيکي کالاهاي مهم و الويتدار در فاز پاسخ به فاجعه پرداختهاند. مدل مذکور داراي دو تابع هدف بوده که اولين آن به کمينه کردن تقاضاهاي پاسخ داده نشده پرداخته و تابع هدف دوم به حداقل نمودن زمان سفر پرداخته است .
برکونه و همکاران] 23[ نيز به ارائه يک مدل رياضي جهت برنامه-ريزي حملونقل کالاها در فاز پاسخ پرداخته که در آن به کمينه-سازي زمان سفر وسائط نقليه حامل کالاها ميپردازد. در حوزه مربوط به لجستيک مصدومان نيز ميتوان به] 17،14 و 24[ اشاره داشت که در آن فيدريچ و همکاران] 14[ در سال 2888 به بررسي تلفات پس از فاجعه و محاسبه تلفات مربوطه پرداخته و سعي نمودهاند مدلي جهت حداقل کردن اين تلفات ارائه نمايند .
همانطور که گفته شد اين تحقيق صرفا به بررسي حملونقل مصدومان پرداخته و هيچ بحثي راجع به کالاهاي امدادي در آن صورت نگرفته است .
از ديگر تحقيقات انجام شده در سال 2884 ]17[ است. ااُزدامارُزدامار و همکاران در اين تحقيق به بررسي برنامهريزي لجستيکي در مواقع اضطراري جهت ارسال کالا به مراکز توزيع در نواحي آسيبديده پرداختهاند. ضمنا همين محقق در تحقيق ديگري] 24[ در سال 2811 به ارائه يک مدل رياضي جهت برنامهريزي لجستيک هليکوپترها براي حملونقل مصدومان و کالاهاي درماني پرداخته است. در مدل مذکور وسائط نقليه صرفا هليکوپترها بوده و هدف آن کمينه کردن مجموع زمانهاي ماموريت اين وسائط نقليه جهت برآورده سازي نيازها و مصدومان ميباشد. ضمنا اين مدل سعي نموده است که علاوه بر زمان سفر، زمان مربوط به بارگيري را نيز لحاظ نمايد .
البته تعداد اندکي از اين تحقيقات نظير] 28[ نيز سعي نمودهاند که به برنامهريزي در هر دو حوزه لجستکي کالا و مصدوم بپردازند .در اين تحقيق تحقيق وييي در سال 2887 به ارائه يک مدل مخلوط LRP جهت هماهنگسازي حملونقل کالاها از تامين-کنندگان اصلي به مراکز توزيع در نواحي آسيبديده و حملونقل افراد مصدوم و آسيبديده )زخمي( از نواحي آسيبديده به واحدهاي اضطراري موقت پرداخته است. البته در اين تحقيق نيز اگرچه دو مورد کالا و مصدوم مد نظر قرار گرفته، اما تمايزي بين وسائط نقليه حامل در نظر گرفته نشده است. به عبارتي در اين تحقيق به قابليت و امکانات وسائط نقليه حامل توجه نشده و فرض شده که هر وسيله نقليه قابليت حمل هر کالا و مصدومي را دارد .
ضمنا تابع هدف مدل مذکور به کمينهسازي مجموع مصدومان و کالاهاي پاسخ داده نشده پرداخته است. به عبارتي در اين تحقيقات اين دو نوع تقاضا )تقاضاي کالا و تقاضاي رسيدگي بهمصدومان( جمع پذير درنظر گرفته شده است. در حاليکه دردنياي واقعي رسيدگي به حال مصدومان و نجات جان آنها از اولويت بسيار بالاتري نسبت به تقاضاي کالا برخوردار بوده و با تقاضاي کالا جمع پذير نيست.
ضمنا بررسي دقيقتر مدلهاي ارائه شده نشان ميدهد که رويکردهايي که جهت مدلسازي در اين تحقيقات مورد استفاده قرار گرفته است به دو دسته قابل تقسيم است. دسته اول، مدل-سازي بر اساس مدل VRP و دسته دوم مدلسازي شبکه محور .
در رويکرد اول ،مبادي و مقاصد حمل مشخص شده و سعي مي-گردد تابع هدف براي هر يک از مبادي و مقاصد تعيين شده حداقل گردد.
اما در رويکرد دوم، صرفا تعداد کالا يا مصدوم حمل شده در هر يال از شبکه مشخص ميگردد و مبادي و مقاصد مصدومان در حال حمل توسط مدل بصورت مستقيم مشخص نميگردد. اگرچه اين رويکرد نسبت به رويکرد اول اطلاعات کمتري را در مورد کالاها يا مصدومان در حال حمل نشان ميدهد اما زمان حل کمتري را نسبت به رويکرد اول دارد. اغلب تحقيقات انجام شده پيشين بر اساس رويکرد اول مدل شده است غير از تحقيق انجام شده در] 28[. در اين تحقيق نيز براي تعيين مبادي و مقاصد کالاي در حال حمل، الگوريتمي ارائه شده است که پس از حل مدل اصلي، به تعيين مبادي کالاهاي دريافت شده در مقصد مي-پردازد .
اگرچه تحقيقات انجام شده در حوزه پاسخ به فاجعههاي طبيعي بسيار فراوان است اما پيچيدگي مساله منجر شده که در بسياري از تحقيقات شرايط واقعي لحاظ نگردد. به عنوان نمونه اغلب تحقيقات انجام شده در اين حوزه يا تنها به برنامهريزي کالا يا مصدومان پرداخته و يا تمايزي را در حمل و نقل کالا و مصدومان درنظر نگرفتهاند. ضمنا در اين تحقيقات توجهي به حمل و نقل ترکيبي که از اهميت بالايي نيز در تسريع پاسخگويي دارد نشده است. با توجه به موارد عنوان شده اين تحقيق بر آن است مدلي را براي برنامهريزي لجستيکي مصدومان و کالاها بر اساس رويکرد دوم )شبکه محور( ارائه نمايد که در آن رسيدگي به مصدومان داراي اولويت بيشتر بوده و مبادي حمل کالا و مصدوم نيز توسط مدل مشخص گردد .
علاوه بر رفع نواقص عنوان شده فوق، اين تحقيق نوآوريهاي ديگري را نيز به همراه دارد که از جمله آن ميتوان به امکان حمل و نقل ترکيبي کالا و مصدوم جهت حمل و نقل سريعتر و کاهش زمان براي برآوردهسازي تقاضا و رسيدگي به حال مصدومان و در نظر گرفتن قابليتهاي وسائط نقليه مختلف براي حمل کالا و مصدوم بطوريکه هر وسيله نقليهاي قادر به حمل هر کالا يا مصدوم نباشد اشاره داشت. به عبارتي در اين تحقيق قابليتهاي وسائط نقليه نيز براي تخصيص کالا يا مصدوم در نظر گرفته شده که در تحقيقات پيشين به ان توجه چنداني نشده است .
بطور کلي اين مقاله داراي شش قسمت ميباشد. همانطور که مشاهده شد در قسمت يک به بررسي کليات و مرور تحقيقات انجام شده در حوزه پاسخ به فاجعه )بحران( پرداخته شد. قسمت دو به بررسي تفضيلي مساله و فرضيات آن پرداخته و سپس مدل لجستيکي مربوطه در قسمت سه توسعه مييابد. حل مدل با استفاده از يک مثال بصورت تفصيلي در قسمت چهار مورد بررسي قرار گرفته و در قسمت پنج به آناليز بيشتر و کاملتر مساله پرداخته خواهد شد. در قسمت شش نيز به جمعبندي و ارائه پيشنهادات آتي براي تحقيق پرداخته خواهد شد.

6. تجزيه و تحليل مساله
بطورکلي پيچيدگي فاجعه هاي طبيعي نظير زلزله تا حدي است که بشر عليرغم استقرار هزاران ايستگاه زلزله نگاري بصورت شبکهاي در سرتاسر جهان و تحليل پيوسته داده با استفاده از کامپيوترهاي قدرتمند، قادر نيست که بيشبيني کند کجا و کي زلزله رخ خواهد داد. ماهيت تصادفي و غيرقابل پيشبيني فاجعه-هايي نظير زلزله ايجاب مينمايد که طرحهاي بحراني جامعي جهت کاهش خطرات و پاسخگويي به آنها در صورت وقوع وجود داشته باشد .
با توجه به تجارب گذشته، اگرچه اقدامات لجستيکي و عمليات تخليه از اقدامات مهم جهت پاسخگويي به زلزله بوده و انجام درست اين اقدامات ميتواند اثرات چشمگيري بر خسارات جاني ناشي از زلزله داشته باشد اما اقدامات لجستيکي با توجه به ماهيت آن از اهميت بيشتري برخوردار است. بديهي است در چنين شرايطي بايد کالاهاي مورد نياز نقاط آسيبديده از انبارهاي در دست و يا تامينکنندگان مربوطه تهيه و براي مصدومان و خسارتديدگان ارسال گردد و همچنين افراد مصدوم و زخمي نيز در سريعترين زمان ممکن مورد رسيدگي قرار گرفته و در صورت نياز به مراکز درمان در دست منتقل گردند .
از آنجاييکه در چنين شرايطي معمولا با کمبود منابع، کالا و وسائط حملونقل جهت پاسخگويي بهينه وجود دارد. انجام برنامه-ريزي مناسب جهت نيل به هدف کارايي و اثربخشي پاسخگويي با توجه به منابع و امکانات در دست از اهميت فراواني برخوردار است. اگر چه در حوادث کوچک که معمولا کمبودهاي ذکر شده کمتر مشاهده ميشود، مديران بحران ميتوانند اين برنامهريزي را تا حد قابل قبولي انجام دهند ولي چنانچه ابعاد حادثه بزرگتر شده و از يک منطقه کوچک فراتر رود به عبارتي تبديل به فاجعه گردد
494
مديران بحران به تنهايي نميتوانند برنامهريزيهاي مناسب راانجام دهند. در چنين شرايطي است که وجود يک ابزار مناسببراي تصميمگيري و برنامهريزي براي مديران ضروري به نظر مي-رسد. به همين منظور اين تحقيق بر آن است مدلي را ارائه نمايد تا نيازمنديهاي مديران را در شرايط مذکور فراهم سازد. ضمنا با توجه به اينکه در شرايط پاسخ معمولا هدف اصلي، پاسخگويي سريع جهت حداقل ساختن نيازهاي برآورده نشده است در مدل ارائه شده در اين تحقيق نيز سعي شده است که با لحاظ کردن شرايط واقعي لجستيکي، برنامهاي ارائه گردد که نيازهاي برآورده نشده نقاط آسيبديده و مصدومان را در دوره برنامهريزي حداقل سازد. با توجه به شرايط فوق عمده فرضيات مساله به شرح زير است.

نقاط تقاضا، نقاط تامين و نقاط مربوط به امداد )بيمارستان( و فواصل بين آنها مشخص است.
چند نوع وسيله نقليه با ظرفيتهاي مختلف وجود دارد.
يک وسيله نقليه قادر است از يک منبع به چند مقصد کالا حمل کند .
يک وسيله نقليه قادر به حمل مصدوم و کالا بطور همزمان نيست. بهعبارت ديگر وسيله نقليه قادر است در يک مسير تنها مصدوم يا کالا حمل نمايد.
هيچ کالا و يا مصدومي در نقاط مياني مجاز به توقف نيست.
امکان انتقال کالا و مصدومان بين وسائط نقليه متفاوت و مجاز در نقاط مياني امکانپذير است.
ظرفيت حجمي و وزني مربوط به وسائط نقليه، ظرفيت مربوط به انواع مختلف مصدومان براي وسائط نقليه مختلف
حمل مصدوم مشخص است. ضمنا فرض شده است که حجم و وزن هر يک از کالاها نيز مشخص است.
هر وسيله نقليه قادر به حمل هر نوع کالا يا مصدوم نمي-باشد.
ظرفيت بيمارستانها و يا مراکز امداد براي پذيرش انواع مختلف مصدومان و همچنين ميزان تقاضا و ميزان تامين مراکز آسيبديده و مراکز تامين مشخص ميباشد.
چند نوع مصدوم با ضريب اهميت متفاوت وجود دارد
1268732040127

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

با توجه به اينکه در بسياري از موارد وسايل نقليه داراي امکانات لازم جهت درمان مصدومان نيستند از اينرو تقاضاي يک مصدوم نيازمند به انتقال به بيمارستان يا مرکز درماني ،درصورتي برآورده شده تلقي ميگردد که مصدوم مورد نظر به بيمارستان يا مرکز درماني مربوطه تحويل داده شده باشد. به عبارتي صرفا تخصيص وسيله نقليه جهت حمل مصدوم به معني برآورده شدن تقاضاي وي نميباشد .
1268732040127

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

Downloaded from ijiepm.iust.ac.ir at 14:44 IRST on Saturday November 4th 2017

492
وسائط نقليهي مورد استفاده از لحظه ورود تا انتهاي دوره برنامهريزي قابل استفاده ميباشد. ضمنا قابليت اضافه کردن وسيله نقليه در هر نقطه از شبکه در دورههاي زماني برنامه-ريزي وجود دارد.

3. توسعه مدل رياضي
با توجه به فرضيات مطرح شده در قسمت قبل، در اين قسمت به ارائه مدل رياضي مربوطه ميپردازيم.

3-9. پارامترها و متغيرهاي مدل الف. مجموعهها T: طول مدت برنامهريزي CD: مجموعه نقاط تقاضا
CS: مجموعه نقاط تامين
CH: مجموعه نقاط مربوط به بيمارستانها
CI: مجموعه نقاط مياني
G: مجموعه مربوط به کالا
CJ: مجموعه کليه نقاط غير از نقاط تقاضا
CN: مجموعه کليه نقاط غير از بيمارستانها
C: مجموعه کليه نقاط شبکه بطوريکه C CDCSCHCI
VS: مجموعه مربوط به وسائط نقليه
DS: مجموعه مربوط به انواع مصدوميت

ب. شمارندهها t ،s: شمارنده مربوط به زمان
m: شمارنده مربوط به نقاط تقاضا بطوريکه
2432365-12635



قیمت: تومان


پاسخ دهید